• BIST 83.024
  • Altın 146,503
  • Dolar 3,7538
  • Euro 4,0342
  • İstanbul 6 °C
  • Ankara -7 °C

Vücudunuzun Metabolizma Hızını Artırın

Rad.Tek.Şeref Parıldar

Merhabalar,

Bu yazımda kilo vermemizde çok etkili bir unsur olan bazal metabolizma hızından ve bunu nasıl artırabileceğimizden bahsedeceğim. Bazal metabolizma hızı vücudun yatar pozisyonda, dinlenme halinde iken yalnızca hayati fonksiyonlarını yerine getirebilmesi için harcadığı enerjidir.

Metabolik hızı birçok faktör etkiler. Bu faktörler;

  • Genetik: Bir kişinin ailesinde fazla sayıda kilolu insan varsa bu kişinin kalıtsal olarak metabolizma hızının düşük olması olağandır.
  • Cinsiyet: Erkeklerde kas kütlesi bayanlara göre daha fazladır ve kaslar daha çok enerji harcadığı için doğal olarak erkeklerin metabolizma hızı daha fazladır.
  • Yaş: Yaş ilerledikçe kilo vermemiz zorlaşır. Çünkü her on yıl için yaklaşık %2 oranında bazal metabolizma hızımız yavaşlar.
  •  Kişinin uzun boylu olması: Kişinin daha fazla yüzey alanına sahip olması daha fazla ısı kaybetmesine bu da vücut ısısını sabit tutmak için daha fazla kalori harcamasına neden olur.
  • Sıcak ya da soğuk ortamlar: Her 0,5 °C lik artış metabolik hızı %7 artırır. Yine soğuk ortamlarda da vücut ısısını korumak için metabolik hız  %10 civarında artar.
  • Menopoz: Menopozda kadınların östrojen hormon seviyesi düşer. Östrojen,  bel inceliği gibi kadına özgün özellikleri veren hormondur. Bu dönemde östrojen azaldığı için kadının özellikle bel bölgesinde yağlanma oluşur ve erkek tipi şişmanlık görünümü başlar.
  • Hareketsizlik:  Düzenli fiziksel aktivite yaparsak vücudumuzun yağ oranı azalır, kas oranı artar. Kaslar daha fazla enerji harcadığı için bazal metabolizma hızımız artar.
  • Stres: Yaşın artmasıyla birlikte stres faktörü de devreye girer, stres sonucu vücut daha fazla tuz ve su tutar.
  • Sık sık düşük kalorili diyetler uygulamak: Sık sık kilo alıp vermek vücudun dengesini bozarak,  bazal metabolizma hızını %30 oranında düşürebilir.
  • Öğün atlamak, aç kalmak: Öğün atlayarak uzun süre aç kaldığımızda vücudun kendisi de ekonomiye giderek daha az kalori harcar. Buda bazal metabolizma hızını azaltır.
  • Tiroid hormonu: Tiroid hormonunun düşük seviyede olması metabolik hızı azaltır, yüksek olması da metabolik hızı artırır. Bu durumlarda mutlaka doktora başvurulmalıdır.

Biz bazal metabolizma hızımızı artırmak için neler yapabiliriz? ;

  • Az az sık sık beslenmeliyiz. Asla öğün atlamamalıyız. Öğünler arası uzun açlıklar bazal metabolizma hızını düşürür. Öğün aralarında küçük ara öğünler yaparak, kan şekerimizi sürekli dengede tutmalıyız. Bu şekilde ara öğünlerle çok acıkmayacağımız için yemek zamanı yemeklere de fazla saldırmayız.
  • Düzenli Egzersiz yapın. Vücut yağ kütlesini azaltıp, kas kütlesini artırın. Kaslar daha fazla enerji harcadığı için böylelikle bazal metabolizma hızınız artmış olur.
  • Sık sık çok düşük kalorili medyatik diyetler yapmayın.
  • Yeşil çay için. Antioksidan içeriği yüksek olan yeşil çay, termojenik özelliği sayesinde metabolizma hızını artırır. Araştırmalar, spor öncesi içilen yeşil çayın, egzersiz sırasında normalden daha fazla kalori harcanmasını sağladığını göstermiştir. Günde iki fincan yeşil çay tüketmeye özen gösterin.
  • Posa tüketiminizi artırın. Posa sebze, meyve, tam tahıllı buğday ürünleri ve kurubaklagillerde yüksek oranda bulunur. Posa daha uzun süreli tokluk hissi oluşturur, kan şekerinizi de dengeler. Kabuğu yenilebilen meyveleri kabuklu tüketmeye çalışın. İçeceklerinizde tarçın kullanmak da kan şekerinizi dengelemenize yardımcı olur.
  • Günde 2- 3 litre su için. Vücut yeterli suyu alamadığı zaman metabolizma yavaşlar. Günlük yeterli miktarda su tükettiğinizi kontrol etmek için ana öğünler, meyve, süt ve yoğurt tüketmeden önce mutlaka 1 bardak su için. Suyun yeterli tüketilmesi fazla ödemin, sindirim sonucu oluşan zararlı atıkların vücuttan atılması, metabolizmanın hızlanmasını sağlar.
  • Baharatlar, metabolizmayı artıracak kimyasal bileşikler içerir. Yemeklerinizi tuz yerine baharatlarla lezzetlendirin.
  • Alkolü mümkün olduğunca azaltın veya tamamen uzak durun. Çünkü alkol metabolizma hızınızı yavaşlatır ve kendinizi aç hissetmenizi sağlar. Bu da vücutta yağ birikimine neden olur.
  • Karbonhidratları yağsız proteinlerle birlikte tüketin. Mesela meyvelerinizin yanında az yağlı süt, yoğurt gibi besinler tüketin. Meyveyi yalnız yemeyin.
  • Dengeli ve yeterli bir beslenme programı uygulayın.
  • Günde 1-2 bardak kalsiyum içeren süt yoğurt gibi besinleri tüketin.
  • Keten tohumu kullanabilirsiniz. İçerisindeki yüksek omega 3 yağ asitleri nedeniyle tokluk hissi uyandırır. Öğütülmüş olarak 1 tatlı kaşığı kadar yemeklerden önce tüketip üzerine su içebileceğiniz gibi; çorba, yoğurt, salatalarınıza da katabilirsiniz.

Sağlıklı, bol fiziksel aktiviteli günler…

Bu yazı toplam 261 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
MyMemur Haber Sitemiz 5651 sayılı "internet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla işlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında" Kanunun 2/f maddesi uyarınca 'içerik Sağlayıcıdır'. Tüm üyeler yaptıkları yorumlardan şahsen kendileri sorumlu olup, talep halinde sitemiz kaynaklarında olan, gerekli iletişim bilgileri Adli ve İdari Makamlara sunulacaktır. UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren yorumlar onaylanmaz.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
ÜYE İŞLEMLERİ
FORUM SON YORUMLANANLAR
FORUMDAN SEÇMELER
Tüm Hakları Saklıdır © 2014 My Memur | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0544 331 69 18