1. YAZARLAR

  2. Aydın UZKAN

  3. ZAMAN YÖNETİMİ
Aydın UZKAN

Aydın UZKAN

Eğitimci - Şair
Yazarın Tüm Yazıları >

ZAMAN YÖNETİMİ

A+A-

Başarılı insanı diğerlerinden ayıran temel farklardan biri de, sahip olduğu kaynakları ne kadar  etkili kullanabildiğidir. Bu kaynakların başında zaman gelir.  Zaman herkes için sabit bir süredir. Herkes için  bir günde yirmi dört saat  ve bir ayda otuz gün vardır. Kimi insan bu zamanı har vurup harman savururcasına tüketirken kimisi de öyle bir kullanır ki ,üretkenlik ve başarıda diğer insanlara fark atar. İşte bu farklılığı oluşturan faktör, zamanın doğru  yönetimidir.

 Zaman yönetimi , amaçları,sorumlulukları, zevkleri ve sosyal hayatın gerektirdiklerini makul seviyelerde , bir arada yürütebilecek şekilde planlamaktır. Bu planlama,  hayatı boş ve gereksiz yere harcamama yolunda bir  disiplin anlayışıdır. Dostoyevski şöyle der ; ‘’Yaşama yeniden başlasaydım saniyelerin nabzını tutardım ‘’  İşte zaman yönetiminin altında yatan sır budur.

 

 Aslında herkesin (bazı istisnalar hariç) yapmak istediklerini gerçekleştirmeye yetecek kadar zamanı vardır. Fakat insan zamanı yönetemediği için, zaman onu yönetip istediği yere savurup götürür. Bir çok kişi işlerini yetiştiremez ve karmaşa yaşanır. Bu durum , insanları , hayatın her alanında  zaman içinde sürüklenen mutsuz bireyler haline getirir. Sözlerin efendisi ne güzel söylemiştir; ‘’ İnsanların hakkında yanıldığı, değerini takdir etmediği iki şey vardır; Sağlık ve boş vakit.'' Medeni insan, vaktini boşa harcamamayı başarabilen ve zamanı iyi yöneten insandır. Pek tabiidir ki uygarlıklar, bunu başarabilmiş insanların ürünüdür.

 

 Hayatta başarılı olan insanlara bakıldığında onların, yapılması gerekenleri  vaktinde yapan, zamanı en verimli şekilde kullanan kısacası,  zamanı güzel yöneten insanlar olduğu görülecektir.''Mimar Sinan bir eseri yapmadan önce onu kafasında planlıyordu. Ardından bu planı kağıda döküyor, en sonunda da bu planını cisimleşmiş maddi bir esere dönüştürüyordu. Eserin yapımı aşamasında bir yandan plana bakarken, bir yandan da eserin planına ve araziye ne kadar uygun olduğunu saptıyordu. Kontroller neticesinde her şey yolundaysa kendisinden daha emin bir şekilde eserini üretmeye devam ediyordu. İşte bu değerlendirme sistemi, onun mükemmel eserler üretmesini sağlayan etkenlerden biriydi. Bu sistemle hata yapma  riskini en aza indirip zamanı en iyi şekilde kullanıyordu. Her şeyi bir plan ve program içerisinde yapması onun bir  sonraki adımı görmesini sağlıyordu. Bu da zamanı en iyi şekilde kullanmanın mükemmel bir yoluydu''.(1)

 

 İnsan , zamana hakim olamadan kendine hakim olamaz. Buna karşın yaşanan hız çağında gündelik hayatın gereklerini yerine getirmek , zamana karşı gerçekleştirilen bir yarış halini almıştır. Sabah güneşin ilk ışıkları ile  kendini günün koşturmacasına bırakan insan , akşama kadar işler nereye savurursa oraya gitmektedir . Gün bittiğinde ise ‘’Bugün yine bir şey yapamadım, günler kısaldı ‘’  diyerek yeni bir güne umutlarını bırakmaktadır. Ne erken kalkmak, ne de fast food yemekler “zaman yetmiyor” sorununu çözememektedir. Zamansızlıktan şikâyet eden insan, ancak zamanı doğru bir şekilde  yönettiğinde istediği bir çok şeyi yapabilme imkanına kavuşabilir. Bu nedenle zamanın yönetimini  öğrenmek herkes için stresi azaltacak,  sükunet ve başarı  getirecek bir beceridir

 

 İnsanoğlu zamanı eline geçmiş çok büyük ve sınırsız bir şeymiş gibi kullanıp çarçur ediyor. Oysa ki zaman, kısıtlı ve bir o kadarda değerli bir kaynaktır. Hayattan daha fazlasını almak için zamanı en verimli şekilde değerlendirebilmek ve ‘’öncelikleri’’ doğru belirleyip ona göre davranmak gerekir. Önem verilen şeyleri ilk önce bitirmek ve geri kalan zamanda da diğer işleri yapmak. İşte  zaman yönetiminin esasını budur.

 

 Bir Profesör ders sırasında sıranın altından büyükçe bir kavanoz ve bir düzüne de iri taş çıkarır. Öğrencilerine bir deney yapacaklarını söyleyip taşları kavanoza yerleştirir. Taşlar kavanozu ağzına kadar doldurur ve ardından çocuklara “Kavanoz doldu mu?” diye sorar. Çocuklar da dolduğunu söyler. Profesör onlarla aynı kanıda olmadığı için kavanoza bir miktarda mıcır ilave edip  şöyle bir sallar. Mıcır, sallanmanın da etkisiyle iri taşların arasından kayıp yerine oturur. Profesör “doldu mu?” sorusunu yineler. Bu sefer çocuklar bir beklenti içinde olduklarından “Hayır” diye cevap verir. Profesör  aynı işlemi kum taneleri ve su için de tekrarlar. İşte bu deney zaman yönetiminde hayatımızda ki önceliklerin sıralamasını doğru yapmamız gerektiğini açıklayan bir örnektir . Kavanozu 24 saatlik bir zaman dilimi olarak düşünülürse, bu kavanozu nasıl dolduracağını bilmeyen insan, önce kumu, mıcırı ve suyu koyarak büyük olasılıkla iri taşlar dışarı bırakacaktır. Bu da zamanı yönetemeyen insanın yaşayacağı bir fiyaskodur.

 

 Zaman hızla akıp gidiyor. Zamanın bu  akışını değiştiremeyeceğimize göre,  zamanı en verimli şekilde kullanılmalıdır. Zamanın sizi yönetmesinin önüne geçip, zamanı sizin yönetmeniz gerekir. Hele saatlerinizin değil, dakikalarınızın sorumluluğunu üstlenen insan zaman yönetimine daha bir itina göstermelidir. Hayatımızın kalitesini arttırmak ve  daha fazla başarı elde etmek için bu elzemdir. Şu bir hakikattir ki, zamanı ihmal eden insan,  hayatı ihmal eden insandır !

 

  1. 1) Hayata Gülümse, Ahmet Akay Azak S,148
Bu yazı toplam 550 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

MyMemur Haber Sitemiz 5651 sayılı "internet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla işlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında" Kanunun 2/f maddesi uyarınca 'içerik Sağlayıcıdır'. Tüm üyeler yaptıkları yorumlardan şahsen kendileri sorumlu olup, talep halinde sitemiz kaynaklarında olan, gerekli iletişim bilgileri Adli ve İdari Makamlara sunulacaktır. UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren yorumlar onaylanmaz.