Bilgi Yönetimi Nedir?

Bilgi yönetimi kavramı günümüzde 20.yy.’ın sonlarına doğru kavramlaşmış olup bilgi yönetiminin bir kavram olarak ortaya çıkmıştır.

Bilgi Yönetimi Nedir?

Bilgi yönetimi, ortaya çıkma nedeni de ürün ve hizmetler ile bilgi içeriği artışı yaşanması, çalışanların niteliklerinde değişim yaşanması, bilişim ve telekomünikasyon teknolojileriyle yönetim sistemleri ile etkinlik artırılmasıyla oluşum göstermiştir.

Bilgi yönetimlerine, eğitimlere ve çeşitli şartlara edinilen deneyimler ile gündelik hayatta iş hayatında kayıtlı ya da kayıtsız her türlü kaynak belirleme, tanımlama, yönetilme ve çeşitli etkenlerle paylaşılma işlemlerinin yapılmasını temel alan ve kapsam alanına giren organizasyon uygulaması yapan yönetim bilimidir.

Bilgi yönetimi alanında tek neden dışarıdan ya da içeriden her türlü kaynak için kurum faaliyetleri ile bütünleşme sağlayarak toplama, düzenleme, çalışanlara ulaşım sağlama gibi durumlara bakarak kişisel ve kurumsal verimlilikleri sağlamaktır.

Bilgi Yönetimi Nedir?

En önemli yapı taşı aslında enformasyon ve bilgiden oluşmaktadır. Bilgi yönetiminin belirlediği en önemli amaç ise örgüt içerisinde var olan kayıtlı ya da potansiyel bilgilerin kaynaklarını meydana çıkartarak iş süreçlerini de duruma dahil etmektir.

Başka bir taraftan bilgi yönetimi sisteminin içerisine bakılacak açıklama yapılırsa Bilgi Yönetimi;

  • Rekabetçi çevre etkilerinin artmasına katkıda bulunmak,
  • Karar vermeye yönelik mekanizmasını etkinleştirmede ve zaman israfını önlemede etkin çalışmak,
  • Müşteriler açısından onlara yönelik sorumluluğu artırmak,
  • Çalışanlar ile bilgi paylaşımları yönünde teşvik edici faaliyetlerde bulunmak,
  • Bilgi ve bilgi paylaşımlarının değerini artırmak amacıyla örgüt üyeleri arasındaki bağları daha da güçlendirmek,
  • Çalışanlar üzerine ve yürütülen faaliyetlerin verimli olmasını sağlamaya yönelik ayrıca ürün ve hizmetlerin kalitesini yükseltmek için yaratıcılık ve yenilikçiliği teşvik etmeyi sağlayan bir yaklaşımla fikir üretmektir.

Bilgi Yönetiminin Amaçları

Bilgi Yönetiminin Amaçları
  • Öğrenme eğrisini hızlandırma işlemini uygulamak,
  • Daha hızlı bir iyileştirme sağlamak,
  • Örgüt içerisinde yeni bilgi üretmek,
  • Örgütsel kararlarda ulaşılabilir bilginin kullanımını sağlayarak hızlı yanıt sağlamak,
  • Doğru bilginin, doğru insanlara, doğru zamanda ulaşmasını uygun yollarla sağlamak,
  • Hızlandırılmış transformasyon işlemlerine imkân sağlamak,
  • Dış kaynaklar sayesinde oluşan değerli bilgiyi örgüte kazandırarak aktif olmak,
  • Toplumsal kültür ve özendiricileri ile bilginin büyümesini hızlandırmak ve kolay süreç sağlamak,
  • Bilgiyi dokümanlar, veri tabanları ve yazılımcılar aracılığı ile sunmak,
  • Örgütün birikimlerine göre oluşum sağlayan bilginin veya başka örgütlerdeki benzer birimlerin, birimler arası transferini gerçekleştirmek,
  • Örgütsel bilginin kıymetlendirme işlemiyle entelektüel sermayeye dönüşüm sağlamak ve bilgi yönetimi sayesinde ölçülmesini sağlamak.

Bilgi Yönetimi Süreci

Bilgi Yönetimi Süreci

Gerekli bilgilerin sağlanması için erişim sağlanan bilgilerin tespitinin sağlanması, bilgiler arası uçurumların belirlenmesi, bilgileri geliştirme, bilgi edinimleri, bilgi kanallarını oluşturma, bilgi geliştirme, bilgi edinimi, bilgi kanalı oluşumu ve bilgi paylaşımının sağlanması ile bilgilerden yararlanma ve bu bilgileri değerlendirme süreçlerinden oluşur.

Bilgiyi etkin bir şekilde yönetiminde dört süreç vardır.

Elde etmek: Daha hızlı öğrenme süreci ile deneyim kazanma yoluyla yeni bilgiler edinmeyi sağlamak.

Geliştirmek: Bilgiyi kişisel olarak, takım ve organizasyonel düzeyde geliştirmek.

Elde tutmak: Bilgi üzerinde organizasyonlara göre içinde kalmasını olabildiğince iyi bir şekilde sağlamak.

Paylaşmak: Bu bilgi ile bilgi organizasyonu içinde ve dışında müşterilerle ve diğer paydaşlarla karlı bir şekilde paylaşım sağlamak.

Yaşam Koçluğu Nedir?

Exit mobile version