1. HABERLER

  2. MEMUR HABERLERİ

  3. Emekli Maaşları Arasındaki Farklılıkların Giderilmesi TBMM Gündeminde
Emekli Maaşları Arasındaki Farklılıkların Giderilmesi TBMM Gündeminde

Emekli Maaşları Arasındaki Farklılıkların Giderilmesi TBMM Gündeminde

5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM’de Teklif ile, emekli maaşları arasındaki farklılıkların giderilmesi amaçlanıyor. İşte kanun teklifi tam metni ve gerekçeleri.

A+A-

5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunun 3. Maddesi 29’ncu alt bendinde ve 29. Maddesi 3’ncü fıkrasında değişiklik yapılmasına ilişkin kanun teklifi Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunuldu. TBMM Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulan kanun teklifine dair detayları My Memur olarak hazırladık. Aşağıdaki “PDF” dosyasından gerekli resmi metne ulaşabilirsiniz.

EMEKLİ MAAŞLARININ EŞİTLENMESİ TALEBİ İÇİN GENEL GEREKÇE

Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) verilerine göre, Türkiye’de sayıları 12 milyonu aşan emekli sayısı 100 ülkenin nüfusunu geçti.

Günümüzde, gelişmiş ülkelerde, çalışan insanların ilerleyen yaşlarında işgüçlerinin yetersiz hale gelmesi nedeniyle mağdur duruma düşmemeleri için bu kişilere emeklilik hakkı tanınmıştır. Bilindiği üzere ülkemizde emekli aylıkları, çalışanlardan kesilen primlerle karşılanmaktadır.

TÜRKİYE’DE EMEKLİLERİMİZİN DURUMU ÜÇ GRUPTA İNCELENMEKTEDİR

Birinci grup: 4/A’lılar, SSK’lılar. Bunlar bir işverene bağlı olarak çalışanlardır.

İkinci grup: 4/B Tiler, Bağkur’lulardır. Daha önce bağımsız çalışan esnaf, sanatkar, tüccar ve serbest meslek sahipleridir.

Üçüncü grup: 4/C’liler, Emekli Sandığı’na bağlı yani devlet memurlarıdır.

Bugün ülkemizde, sayıları 12 milyonu aşan emekliler, açlık sınırının (Nisan 2019-2 bin 107 TL) altında bir aylıkla geçinmek zorunda bırakılmaktadır. Türkiye’de emekli olanlar, insanca yaşayamadıkları için tam dinlenecekleri yaşlarda bazı özel kurumlarda çalışmakta ya da serbest bir iş yapmak zorunda kalmaktadır.

Sosyal güvenlikle ilgili açıkların artması gerekçe gösterilerek, emeklilik koşullan sürekli ağırlaştırılırken, aldıkları maaşlar da günümüz ekonomik koşullarında sürekli eridi.

Türkiye’de emekliler, ekonomik kambur olarak görülmektedir. Oysa emeklilerimiz, bilgi, birikim ve tecrübeleriyle her alanda üretime katkıda bulunmaktadır. Kendilerinden daha çok yararlanmak için mutlaka yaşam standartları yükseltilmelidir. Örgütlenmelerinin önü açılmalı, çalışanlar ile emekliler arasındaki aşın ücret farkı giderilmelidir.

8 Eylül 1999 tarihine kadar, kadınlar 38 erkekler ise 43 yaşında emekli olabiliyorlardı. O tarihten sonra emeklilik koşulları ağırlaştırıldıkça, emekli olabilme yaşı ve prim ödeme gün sayısı yükseltildi.

Kademeli olarak yükseltilen emeklilik yaşı, 1 Ocak 2048 tarihî İtibariyle 65 olarak uygulanacak.

Eski adıyla SSK, yeni adıyla 4/a statüsünden emeklilik için üç ayrı tarihe göre emeklilik koşulu aranıyor.

Bu nedenle, emeklilik yaşının ve prim gün sayısının hesaplanabilmesi için, sigortalı çalışmaya başlanan tarih ve yasal değişikliklerin yapıldığı andaki sigortalılık süresi önemli hale geldi.

SİGORTALILIK SÜRESİNDE ÜÇ FARKLI TARİH

1) 8 Eylül 1999 öncesinde sigortalı olanların durumu,

2) 8 Eylül 1999 ile 30 Nisan 2008 arasında sigortalı olanların durumu,

3) 30 Nisan 2008 sonrasında sigortalı olanların durumu.

Bu üç sistem arasında ciddi adaletsizlikler var.

Diğer taraftan; birçok emekliyi derinden etkilemeye devam eden İntibak Yasası büyük sorunları da beraberinde getiriyor. İntibak yasasına göre 1999 yılından önce emekli olan birçok kişi rahat bir nefes aldı. Bu yasaya göre aynı işi yapan fakat farklı tarihlerde emekli olan çok sayıda kişinin maaşlarında farklılık olmasına karar verildi. Emekli maaşlarında büyük bir adaletsizliğe yol açan ve bu durum nedeniyle de büyük sorunlarla karşı karşıya kalan emekliler, çözümü mahkeme kapılarında aramaya başladı.

Güncelleme katsayısı ve aylık bağlanma oranında yapılacak değişiklikle emekli maaşları arasındaki adaletsizlikler giderilecek ve emeklilerimiz biraz daha iyi koşullara kavuşacaktır.

5510 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1- 16.06.2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 3. Maddesi 29’ncu alt bendi aşağıdaki şekilde düzeltilmiştir.

“Güncelleme katsayısı: Her yılın Aralık ayına göre Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan en son temel yıllı tüketici fiyatları genel indeksindeki değişim oranının % 100’ü ile sabit fiyatlarla gayri safi yurtiçi hasıla gelişme hızının % 100 ’ünün toplamına (1) tam sayısının ilâve edilmesi sonucunda bulunan değeri, ”

MADDE 2- 16.06.2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 29’ncu Maddesi 3’ncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Aylık bağlama oranı, % 70 ’tir. 25 yılın üzerindeki sürelerde her 360 gün için yüzde 2 eklenir. Bu hesaplamada 360 günden eksik süreler orantılı olarak dikkate alınır. Ancak aylık bağlama oranı % 90’ı geçemez. ”

MADDE 3- 16.06.2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’na aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 79- "Bu kanunun 1 ve 2 inci maddesinde yapılan değişiklikler, Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan bugüne kadar emekli aylığı bağlanmış olan kişiler için de uygulanır ve bunların aylıkları yeniden hesaplanır. Bu kanunun yürürlük tarihinden itibaren yeni belirlenen tutar üzerinden ödemeye devam olunur. Yukarıdaki maddelere göre hesaplanan aylıklar için geriye yönelik herhangi bir ödeme yapılmaz.”

MADDE 4- Bu kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5- Bu kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.

Kanun teklifi tam metni için tıklayınız:

pdf.jpg

İlgili Haberler

HABERE YORUM KAT

MyMemur Haber Sitemiz 5651 sayılı "internet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla işlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında" Kanunun 2/f maddesi uyarınca 'içerik Sağlayıcıdır'. Tüm üyeler yaptıkları yorumlardan şahsen kendileri sorumlu olup, talep halinde sitemiz kaynaklarında olan, gerekli iletişim bilgileri Adli ve İdari Makamlara sunulacaktır. UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren yorumlar onaylanmaz.
Önceki ve Sonraki Haberler