1. HABERLER

  2. MEMUR HABERLERİ

  3. Memurlara Doğum ve Süt İzni Süresinin Artırılması TBMM’ye Geliyor
Memurlara Doğum ve Süt İzni Süresinin Artırılması TBMM’ye Geliyor

Memurlara Doğum ve Süt İzni Süresinin Artırılması TBMM’ye Geliyor

657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM’ye sunuldu. Teklif ile analık izni süresi doğum öncesi 12 hafta ve doğrum sonrası 12 hafta olmak üzere toplam 24 hafta olarak artırılması TBMM’ye gelecek.

A+A-

657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM Plan ve Bütçe Komisyonuna Sunuldu. Teklif ile doğum öncesi ve sonrası 8’er hafta olan izin süresinin 12’şer hafta olması isteniyor. Bu kapsamda analık izni süresi doğum öncesi on iki hafta ve doğum sonrası on iki hafta olmak üzere toplam yirmi dört haftaya çıkarılmakta, süt izni süresinde de iyileştirme öngörülmektedir.

Teklif ile analık izni süresi doğum öncesi on iki hafta ve doğrum sonrası on iki hafta olmak üzere toplam yirmi dört haftaya çıkarılmasının yanı sıra süt izni süresinde de iyileştirme öngörülüyor. Kanun teklifi gerekçeleri ve tüm detaylar şu şekildedir:

DOĞUM İZNİ SÜRESİ TOPLAM 16 HAFTA

Kamu sektöründe analık izni ve süt iznini düzenleyen 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun “Mazeret İzni” başlıklı 104’üncü maddesinin A fıkrasının ilgili yerinde, “Kadın memura; doğumdan önce sekiz, doğumdan sonra sekiz hafta olmak üzere toplam onaltı hafta süreyle analık izni verilir. Çoğul gebelik durumunda, doğum öncesi sekiz haftalık analık izni süresine iki hafta eklenir.” ibareleri yer almaktadır.

MEMURUN 1 YILDA ALACAĞI RAPOR SAYISI EN FAZLA 40 GÜN

Ancak bu süreler annenin ve bebeğin sağlıklı bir süreç yaşaması için yeterli görülmemektedir. Gebelikten itibaren anne adayı karın ağrısı, kusma, baş ağrısı, halsizlik, sık idrara çıkma gibi sağlık sorunları yaşamaktadır. Tüm bu sorunlar, hormonlar ve fizyolojik değişiklikler nedeniyle hamilelik sürecinde en sık karşılaşılan şikayetler arasında yer almaktadır.

Bunların bir kısmı her insanda görülebilecek doğal belirtiler olabilirken; bazıları ise önemli sorunların habercisi olabilmektedir. Bu sebeple çalışan anne adayı, gebelikten kaynaklanan sorunlarla başa çıkmakta zorlanabilmektedir. Bu durumlarla karşılayan kadın memur, tek hekimden bir defada en çok 10 gün olmak üzere bir yılda toplam en çok 40 gün rapor alabilmektedir.

SÜT İZNİNİN İYİLEŞTİRİLMESİNİN GEREKLİLİKLERİ

Doğum sonrası tanın yasal izin süresi de sağlıklı bebek yetiştirmek için yeterli görülmemektedir. Bir bebeğin normal koşullarda ilk 6 ay sadece anne sütü alması gerekirken bu süre çoğu kez 12 ila 24 hafta sürmektedir. Oysa bebeğin sağlıklı gelişimi ve bağışıklık sisteminin güçlü olması için annenin bebeğinin yanında olması ve yakından ilgilenmesi gerektiği ortadadır.

Böylece hamileliğin son aylarında fizyolojik olarak güçsüzleşen anne adayı dinlenerek bu süreci sağlıklı bir şekilde geçirecektir. Yine doğum yaptıktan sonraki en hassas ve sıkıntılı dönemde bebeği ile yakınen ilgilenebilecek ve bu süreçte bebeğinin zorunlu ihtiyaçlarını karşılayabilmek için maaşını alabilecektir.

AB ÜLKELERİNDE ORTALAMA İZİN SÜRESİ 25 HAFTA

Türkiye’de bugün ücretli doğum izni, yani kamuda çalışan annelere yasal olarak tanımlanan doğum öncesi ve sonrasında kullanılabilecek ücretli izin hakkı toplamda 16 haftayı kapsamaktadır. Oysa OECD ülkelerinde bu hak, 2016 yılı itibariyle hafta bazında 19 hafta iken, AB ülkelerinin ortalaması 2018 yılı itibariyle 25 hafta düzeyindedir.

En uzun ücretli doğum izni 62 haftayla Estonya, 58 haftayla Bulgaristan ve Hırvatistan’dadır. 52 haftayla Bosna Hersek ve Karadağ, 39 haftayla Macaristan, 35 haftayla Norveç doğum izninin uzun olduğu diğer ülkelerdir. Birçok ülkede anneler, alacakları maaşın belli bir oranından veya tamamından feragat ederek doğum iznini uzatabilmektedir.

Ülkemizde toplamda 16 hafta olan doğum izninin uzatılması ve Avrupa ülkeleri düzeyine yükseltilmesi gerekmektedir. Doğumdan önce sekiz, doğumdan sonra sekiz hafta olmak üzere toplam onaltı hafta süreyle tanınan analık izni süresi doğum öncesi oniki hafta ve doğum sonrası oniki hafta olmak üzere toplam 24 haftaya çıkarılmalıdır.

DOĞUM SONRASI YARIM ZAMANLI ÇALIŞMADAKİ EKSİKLİKLER

 657 sayılı yasaya eklenen “Doğum Sonrası Yarım Zamanlı Çalışma” başlıklı (Ek 43’üncü Madde) düzenlemeye göre, talebi kabul edilen memura yarım zamanlı çalışmaya başladığı tarihi izleyen aybaşından itibaren, mali haklar ile sosyal yardımlarına ilişkin her bir ödeme unsurunun yarısı esas alınarak ödeme yapıldığı belirtilmektedir. Derece yükselmesi ile kademe ilerlemesi için aranan süreler açısından bu şekilde çalışılan dönemdeki hizmet sürelerinin de yarım olarak hesaba katılması çalışan anne için bir kayba neden olmaktadır. Dolayısıyla yarı zamanlı çalışan kadın memurun, mali ve sosyal hakları, emeklilik süresi hesabı da yarıya indirilmektedir.

MEMURLAR İÇİN KREŞ OLANAKLARI

Kamudaki kreş sayısının yeterli ve nitelikli olmaması, özel kreşlerin de yüksek ücretli ve güvenlik standartları koşullarındaki eksikliklerden kaynaklanan endişeler nedeniyle çalışan anneler bebeğine kendileri bakmak durumunda kalmayı tercih etmek zorunda kalmaktadır.

Diğer yandan, Devlet Memurları Kanunun “Mazeret İzni” başlıklı 104’üncü maddesinin D fıkrası kadın memura süt iznini düzenlemektedir: “Kadın memura, çocuğunu emzirmesi için doğum sonrası analık izni süresinin bitim tarihinden itibaren ilk altı ayda günde üç saat, ikinci altı ayda günde bir buçuk saat süt izni verilir. Süt izninin hangi saatler arasında ve günde kaç kez kullanılacağı hususunda, kadın memurun tercihi esastır.”

Fıkraya göre, analık izninin bitim tarihinin bitiminin ikinci altı ayında günde “bir buçuk saat” olarak belirlenen bu süre iş ile ev arasındaki mesafenin uzunluğu ve annenin bebeğinin beslenme ihtiyacını karşılaması için yeterli bir süre değildir. Bu nedenle bu sürenin on iki ay boyunca üç saat olarak düzenlenmesi gerekmektedir.

Kanun teklifi tam metni için aşağıdaki “PDF” bağlantısına tıklayınız:

pdf.jpg

İlgili Haberler

HABERE YORUM KAT

MyMemur Haber Sitemiz 5651 sayılı "internet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla işlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında" Kanunun 2/f maddesi uyarınca 'içerik Sağlayıcıdır'. Tüm üyeler yaptıkları yorumlardan şahsen kendileri sorumlu olup, talep halinde sitemiz kaynaklarında olan, gerekli iletişim bilgileri Adli ve İdari Makamlara sunulacaktır. UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren yorumlar onaylanmaz.
1 Yorum
Önceki ve Sonraki Haberler