1. HABERLER

  2. SENDİKA

  3. Sözleşmeli Personelin Kadroya Geçirilmesi İçin BEM-BİR-SEN’den Önemli Talep
Sözleşmeli Personelin Kadroya Geçirilmesi İçin BEM-BİR-SEN’den Önemli Talep

Sözleşmeli Personelin Kadroya Geçirilmesi İçin BEM-BİR-SEN’den Önemli Talep

Belediye ve Özel İdare Çalışanları Birliği Sendikası BEM-BİR-SEN tarafından Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına başvuru yapılarak sözleşmeli personelin kadroya geçirilmesi talep edildi.

A+A-

Belediye ve Özel İdare Çalışanları Birliği Sendikası “BEM-BİR-SEN” 8 Nisan 2020 tarihi itibarıyla Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına “Sözleşmeli Personelin Kadroya Geçirilmesi” talebiyle önemli bir başvuru yapıldı. Bakanlığa yapılan başvuruya dair detayları My Memur olarak bu haberimizde gündeme getirdik.

Sözleşmeli Personelin Kadroya Geçirilmesi Detayları

657 sayılı Devlet Memurları Kanununda memur, sözleşmeli, geçici personel ve işçi olmak üzere 4 istihdam şekli öngörülmüş, ancak 2018 yılında geçici personel statüsü sonlandırılarak bu kapsamdaki personel sözleşmeli statüye geçirilmiştir. Artık kamu kurum ve kuruluşlarında 3 istihdam şekli kalmış olup, bunlardan birisi de sözleşmeli statüdür.

Sözleşmeli personel istihdamı kamu hizmetlerinin memurlar eliyle gördürülmesinin mümkün olmadığı hallerde, kısmi zamanlı olarak yerine getirilebilecek hizmetlerde, proje bazlı ve süreli hizmetlerde, yurt içinde yetişmiş eleman temininde yaşanan zorlukların aşılması amacıyla yabancı uyruklu uzman personel tarafından yerine getirilecek hizmetlerde tıkanma yaşanmaması amacıyla çok sınırlı bir istihdam şekli olarak düzenlenmiştir. Kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde genel istihdam şekli memur, istisnai istihdam şekli ise sözleşmeli personel olarak kurgulanmıştır. Ancak süreç içerisinde kapsam genişlemiş, memurlar eliyle gördürülebilecek tüm hizmetler için sözleşmeli personel istihdamı yoluna gidilmiştir.

Her ne kadar sözleşmeli statü güvencesiz bir istihdam biçimi olarak görülse de uygulamada yargı kararlarının da etkisiyle güvenceli istihdama yaklaşmıştır. Personellerden daha fazla verim alınması, mesai saatleri dışında çalıştırabilme, daha yüksek ücret ödeme ve hizmete ihtiyacın kalmaması halinde sözleşmenin feshedilmesi gibi hedefler uygulamada işlevsiz kalmış, bu personel kadrolu personel ile aynı işlerde aynı saatlerde ve birbirine yakın ücretlerle çalıştırılmaya başlanmıştır.

2003 yılında 4500 civarında olan sözleşmeli personel sayısı 2011 yılında 200 bine yaklaşmış, aynı yıl 632 sayılı KHK ile bunların 190 bini memur kadrosuna geçirilmiştir. Aradan çok zaman geçmeden bu defa 2013 yılında 6495 sayılı Kanunla 4/B, mahalli idarelerde çalışan sözleşmeli personel ve teşkilat kanunlarına dayalı olarak istihdam edilen sözleşmeli personel için yeniden kadroya geçiş düzenlemesi yapılmış, ancak yurtdışı birimlerde görevli 4/B sözleşmeli personel her iki düzenlemenin de dışında tutulmuştur.

Anayasamızın 128 inci maddesinde asli ve sürekli kamu hizmetlerinin memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle yerine getirilmesi öngörülmüştür. Diğer kamu görevlileri; hakim-savcılar, askeri personel ve akademik personelden oluşmaktadır. 657 sayılı Kanun Anayasaya uygun şekilde asli ve sürekli kamu hizmetlerinin memurlar eliyle yerine getirilmesini hüküm altına almıştır.

 

 

 

Ancak istisnai bir istihdam şekli olan sözleşmeli personel uygulaması zaman içinde yaygınlaşmış, öğretmenler, sağlık personeli, adliyelerde görevli zabıt katipleri, din görevlileri sözleşmeli istihdam edilmeye başlanmış, memurlarca yerine getirilebilecek tüm hizmetlerde sözleşmeli personel istihdam edilmesi mümkün hale gelmiştir. Bu gelişmeyle birlikte aynı hizmetleri yerine getiren, aynı çalışma ortamını paylaşan, hatta aynı unvanlarda görev yapan hem memur hem de sözleşmeli statüde personel istihdamı ortaya çıkmış, iki statü arasındaki mali ve sosyal hak farklıkları sebebiyle çalışma barışı bozulmuştur.

4/B statüsünde çalışan tüm personelin belirli bir süre çalıştıktan sonra memur kadrolarına geçirilme işlemleri öğretmen ve sağlık personelinde olduğu gibi kurala bağlanmalı, belirli bir süre görev yapan sözleşmeli personel kadroya geçirilmelidir. Kamuda farklı kurumlarda farklı unvanlar için farklı bir sözleşmeli istihdam söz konusudur. Örneğin sözleşmeli olarak atanan öğretmenler 3 yıllık süre sonunda başarılı bulunursa kadroya geçirilmektedir. Benzer bir durum sözleşmeli sağlık personeli için de söz konusudur. Belirli bir süre çalışıyorsunuz, başarılı bulunursanız kadroya geçiriliyorsunuz. Kamudaki 4 B veya diğer kanunlara dayalı sözleşmeli personel için de bu sistem benimsenmelidir. Bu durum hem çalışma barışını sağlayacak, hem de personelin performansını ve motivasyonunu artıracaktır. Neticede kurumsal hizmet kalitesi artacaktır. Halen 4/B sözleşmeli personel bir kanunla kadroya geçirilmez ise ömür boyu sözleşmeli olarak kalmaktadır. Aynı işi yapan, aynı mekanı bazen aynı unvanı paylaşan personel biri memur diğeri sözleşmeli olduğu için farklı mali ve sosyal haklara sahip olduğundan, bu durumun sürdürülmesi mümkün değildir.

Aynı kurumda aynı işi yapan personelin statüleri farklı olduğu gerekçesiyle farklı haklara sahip olmasının izahı bulunmamaktadır. Sözleşmeli personelin yaygınlaşması kamu personel sistemini de bütünlükten uzaklaştırmış, yönetilemez bir hale getirilmiştir. 2011 ve 2013 yıllarında yaklaşık 280 bin sözleşmeli personel kadroya geçirilmiş, hemen akabinde yeni alımlarla sayı yeniden artmıştır. Kamu personel sisteminin dengeli, sürdürülebilir ve yönetilebilir bir yapıya kavuşturulması için Anayasanın 128 inci maddesi de dikkate alınarak asli ve sürekli kamu hizmetlerinde memur İstihdamı sağlanmalı, sözleşmeli personel istihdamı istisnai hallere münhasır kılınmalıdır.

Diğer taraftan geçmiş dönemlerde müteaddit defalar yurt içindeki sözleşmeli personele tanınan kadroya geçme hakkı kapsamına alınmayarak mağdur edilen Dışişleri Bakanlığı yurtdışı teşkilatlarında görev

Kadroya geçiş konusunda mağdur olan bir diğer kesim de sözleşmeli eczacılar olup. SGK Başkanlığında kadrolu eczacılarla aynı görevi ifa eden sözleşmeli eczacılar kadroya geçirilmelidir.

Sözleşmeli personelin belli aralıklarla kadroya geçirilmesi sözleşmeli olarak görev yapan tüm personelde haklı beklenti yaratmaktadır. Bu kapsamda sözleşmeli olarak göreve başlatılan personelin kadroya geçiş sürecinin tüm kamu kurum ve kuruluşlarım kapsayacak şekilde kurala bağlanmamış olması bir eksikliktir.

Sonuç olarak, toplu sözleşme ve kamu personeli danışma kurulları başta olmak üzere hemen her platformda sendikamız tarafından talep edildiği üzere sözleşmeli personelin kadroya geçirilmesi sağlanmalı ve tüm kamu kurum ve kuruluşlarını kapsayacak şekilde bundan sonra alınacak sözleşmeli personelin kadroya geçirilme sürecinin öğretmenler, sağlık personeli ve din görevlilerinde olduğu gibi (3+1) kuralına bağlanması suretiyle yaşanan mağduriyetin giderilmesi hususunda ivedilikle çalışma yapılmasını takdir ve tensiplerinize arz ederiz.

b1-002.jpgb2-001.jpgb3-001.jpg

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

MyMemur Haber Sitemiz 5651 sayılı "internet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla işlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında" Kanunun 2/f maddesi uyarınca 'içerik Sağlayıcıdır'. Tüm üyeler yaptıkları yorumlardan şahsen kendileri sorumlu olup, talep halinde sitemiz kaynaklarında olan, gerekli iletişim bilgileri Adli ve İdari Makamlara sunulacaktır. UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren yorumlar onaylanmaz.
1 Yorum
İlgili Haberler