SWOT Analizi Nedir?

SWOT analizleri, işletmelerin güçlü ve zayıf yönlerini ortaya çıkarmada ve dış çevreden gelen tehdit ve fırsatları tespit ederek bunlara karşı önlemler alınması için kullanılır.

SWOT Analizi Nedir?
SWOT Analizi Nedir?
Abone Ol
Daha Fazla
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala
SWOT Analizi Nedir?
SWOT Analizi Nedir?

SWOT analizi ile bir kuruluşun; güçlü yönleri, zayıf yönleri, fırsatları ve tehditleri analiz edilmektedir. SWOT analizleri şirket için stratejik öneme sahip, kolay ama güçlü bir çalışma olarak vasıflandırılabilir.

SWOT, aslında İngilizcedeki dört kelimenin baş harflerinden oluşan bir kısaltma yöntemiyle oluşturulmuştur.

S: Strenghts: İşletmenin güçlü/üstün olduğu yönlerin tespit edilmesi demektir.

W: Weakness: İşletmenin güçsüz/zayıf olduğu yönlerin tespit edilmesidir.

O: Opportunities: İşletmenin sahip olduğu fırsatları ifade eder.

T: Threats: İşletmenin karşı karşıya olduğu tehdit ve tehlikelerdir.

SWOT analizinde;

  • İşletmenin yapısına yönelik,
  • İşletmenin faaliyette bulunduğu ortamlardan ve dış koşullardan,
  • İşletmenin gelecek dönemlerde karşılaşabileceği ve etkilenebileceği gelişmelerin,
  • İşletmenin hedef kitlesinin ve işletme faaliyetlerinden etkilenenlerin değerlendirmesi yapılmaktadır.

Bu durumda SWOT analizi, işletmenin kendi alanındaki faktörleri dışarıdan gelen faktörlerle karşılaştıran bir araç olarak denebilmektedir.

İçeride bulunan unsurlar: Güçlü yönler (İng. Strengths) ve zayıf yönler (İng. Weaknesses),

Dışarıdaki unsurlar: Fırsatlar (İng. Opportunities) ve tehditler (İng. Threats) olarak nitelendirilir.

SWOT Analizi Ne İşe Yarar?

SWOT Analizi Ne İşe Yarar?
SWOT Analizi Ne İşe Yarar?
  • İşletmeyi ve onun çevrelenmesinde olan şeylerin, ortamın tüm yönleriyle anlaşılıp algılanmasını sağlar.
  • Mevcut olan durumların fark edilip gelecekte atılacak olan adımlarda daha sağlıklı, etkili ve stratejik olmaya yardımcı olur.
  • İşletmede olan güçlü ve zayıf yönleri ile karşı karşıya olduğu tehditler ile fırsatların net bir şekilde ortaya çıkarılmasını imkan sunar.
  • İşletmenin güçlü yönlerinden ve fırsatlardan yararlanma imkanı ile zayıf yönlerini azaltarak tehditlere karşı önlemler almayı daha muhtemel hale getirir.

SWOT Analizi Ne Zaman Kullanılmalıdır?

  • Stratejik bir plan oluşturulup geliştirileceği zamanlarda,
  • Sorun tanımlamalarda ve çözüm oluşturmalarda,
  • Nicel verilerin yetersiz, bilgilerin kişilerin hafızalarında olduğu durumların analizinde kullanılabilir.

SWOT Analizi Nasıl Hazırlanır?

SWOT Analizi Nasıl Hazırlanır?
SWOT Analizi Nasıl Hazırlanır?

SWOT analizinin ilk aşaması yukarıda belirtilen tüm unsurları alt alta yazmaktır. Yani işletmenin iç ve dış analizini yapmaktır.

İşletmenin İç Analizi

İç analizin amacı, işletmede sahip olunan güçlü ve zayıf yönleri meydana çıkarmaktır. Bu yolla işletme içinde oluşacak potansiyelleri belirlenir. İşletmenin güçlü yönleri gelecekte belirlenen hedeflerde önüne yol açacak, zayıf yönleri ise işletmenin karşılaşacağı risklerde alacağı tedbirlere garantili zemin olacaktır.

İşletmenin güçlü yönlerinin tespitinde verilen cevapların sorular:

  • İşletmenin üstünlükleri nelerdir?
  • İşletmede iyi yapılan şeyler nelerdir?
  • Rakipler işletmenin nelerini güçlü yanlardan biri olarak görmektedir?

İşletmenin zayıf yönlerinin tespitinde ise aşağıdaki sorular cevaplandırılır.

  • İşletmede neler kötü yapılmakta?
  • İşletmede iyileştirilmesi gereken noktalar nelerdir?
  • Rakiplerin işletmeye göre daha iyi oldukları konular var mıdır? Varsa nelerdir?
  • Rakiplerin gözünde ortaya çıkan ne gibi zayıf yönler var?

İşletmenin Dış Analizi

Dış analizin de belli bir amacı bulunmaktadır. İşletmenin faaliyetleri içinde bulunduğu ortamda ve dış şartlarda aynı zamanda dış analiz, rakip işletmelere ilişkin bilgiler toplamada imkan yaratmaktadır. Dış çevre analizleri yapıldığında çevresel faktörler işletmeye sunduğu fırsatlardan ve oluşturduğu tehditlerin tarafından belirlenir.

Fırsatların belirlenmesinde sorulacak olan sorular;

  • Önünüzdeki fırsatlar nelerdir?
  • Çevrede ne gibi gelişmeler yaşanmaktadır?

 Tehditlerin belirlenmesinde ise aşağıdaki sorulara cevap aranır;

  • Ne tarz engellerle karşılaşılıyor?
  • Rakiplerin neler yaptığı takip ediliyor mu?
  • Beklenen iş, ürün veya hizmet standartları değişiyor mu?
  • Değişen teknoloji şirketin konumunu tehdit ediyor mu?
  • Şirketin ekonomik problemleri var mı?

Online Sertifikalar İşe Yarıyor mu?

 

Bu Yazıya Tepki Ver

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

Giriş Yap

My Memur ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!